één na laatste week

23 augustus 2015 - Gotse Delchev, Bulgarije

Lieve vrienden,

Afgezaagd begin van ons verhaal, maar bedankt voor al jullie reacties!

Het was leuk om afgelopen zondag in Velingrad te zijn. Vier jaar geleden mocht Berechja hier ook een lezing houding, maar toen moest hij de hele lezing nog voorlezen. Nu kan hij deze voor de vuist weg houden. Hij was wel heel bij dat er nu eindelijk iemand wat technische opmerkingen maakte over zijn taal, zeer welkom.

Maandag naar Pazardhzik gereden en bij Vladimir en Temanusjka geweest. We hadden een kopje koffie afgesproken, maar toen ze begrepen dat we om 12 uur weer weg moesten om Berechja zijn ouders van de luchthaven te halen, kregen weer om 11.00 uur een hele maaltijd aangeboden. Iets teveel van het goede, maar wel heel lief en zeer gastvrij. Het was heel leuk om te zien waar zij zijn opgegroeid en jaren hebben gewoond, maar zelf geven zij ook aan dat zij het leven in de Roma magala zijn ontgroeid. De invloed van hun omgeving daar is zo groot dat ze nog geen vergaderingen hadden bezocht, zelf zeiden ze dat als ze hier zouden blijven wonen dit hun hun geloof zou kosten. We hebben hen aangemoedigd duidelijkheid te scheppen naar hun omgeving en Jehovah de eerste plaats te geven.

Berechja zijn ouders hadden iets vertraging. Daarna bakje koffie gaan drinken bij Ikea in Sofia, de enigste die het land kent. Na een reis van ongeveer 3 uur aangekomen in Gotse Delchev en een heerlijk en goedkoop restaurant dichtbij gevonden en heerlijk gegeten.

De dinsdag was moeilijk iets te plannen omdat Berechja naar de kapper moest en de dame niet anders kon afspreken. Daarna met de seniors die het centrum gewandeld. 'S Middags lekker samen gaan zwemmen in de mineraal baden. Woensdag zijn we met de auto naar Delchevo gereden, en dorp dat vanuit Gotse Delchev zichtbaar in de bergen ligt. Van daaruit zijn we een bergwandeling gaan maken vanenkele uren het en daarna weer terug, naar Popovi Livadi. De afstand viel ons wat tegen. Bij vertrek was en meneer zo vriendelijk een stuk met ons mee te lopen om ons de weg te wijzen, we hebben hem de nieuwste tijdschriften cadeau gedaan.

1. Michael en Inge:
    24 augustus 2015
    genieten genieten genieten en wat goed van je lezing zo voor de vuist weg!!!!!
    wie weet komen ook nog zover, zeker met de bulgaarse cursus van het genootschap die op 23 december begint in Duitsland.
    we zijn zo blij als een klein kind!!