Eerste reisverslag

6 september 2016 - Tutrakan, Bulgarije

Lieve vrienden,

Ten eerste bedankt voor jullie lieve reacties en aanmoedigingen. Zoals jullie verwachten genieten we met volle teugen.

Vorige week dinsdag zijn de remblokken een schoenen van de auto vervangen en heeft de motor een kleine beurt gehad, alles voor zo'n 220 euro.... 's middags kwamen Rick en Mari thuis en zijn we samen een hapje gaan eten. Daarna gekletst en ervaringen uit hun leven gehoord die we nog niet kenden, vooral die van hun 20 jaar in het moslim veld. Leuk om van een ervaringsdeskundige te horen dat je bij het getuigenis geven aan moslims het beste de aandacht kunt vestigen op de beiden van het paradijs o aarde dat Jehovah ons beloofd. Rick heeft jaren lang pas gedoopte broeders en zusters gevraagd die voorheen moslim waren wat hen had geholpen om een keuze voor Jehovah te maken. Het antwoord was altijd, de begrijpelijke een redelijke behoefte van eeuwig leven in een paradijs op aarde.

Woensdag hadden we een afspraak met de eigenaar van Wijnhuis Vila Melnik in zijn kantoor in Sofia. Natuurlijk ging het over wijn, maar ook de waarheid kan aan bod. Daarna zijn we doorgereden naar het dorpje Orjachovo aan de Donau waar Wijnhuis Burgozone zit. Na een heerlijke nachtrust zijn we naar het Wijnhuis gegaan en hebben een rondleiding gekregen van de technolog, de man die de wijn maakt. Daarna samen met hen een reeks wijnen geproefd. Toen we daarmee bijna klaar waren kwamen de eigenaar en zijn vrouw uit Sofia aan. Ze hadden veel te vertellen over zichzelf, daar hij als diplomaat in Brussel heeft gewerkt onder het communistisch regime, na de val van het communisme is hij gaan werken voor een investeringsmaatschappij en heeft met zijn gezin een aantal jaar in Moskou gewoond om daarna nog een aantal jaar in Brussel te wonen en te werken. Uiteindelijk wilden ze een keer terug naar Bulgarije en zijn een Wijnhuis begonnen.

Wij hadden Jehovah gebeden of eert gelegenheid mocht komen om hen over de bijbel te vertellen en eeuwig leven, maar helaas lukte dat die middag niet. We werden uitgenodigd om 's avonds bij hen thuis te komen, wat slechts op 100 meter van ons hotel bleek te zijn. Nadat weer dat hebben van het uitzicht over de Donau en Roemenië onder genoot van een glas rosé werden we meegenomen naar een restaurant een paar km verderop. Daar aangekomen werd ons gebed verhoord en had vooral mevrouw Marinova veel vragen, maar nadat ik de kans kreeg om meneer Marinov teksten als Jesaja 55:11 ' geen woord zal tuit hem, Jehovah, terugkeren zonder resultaat' in combi met openbaring 21:3,4 was zijn reactie geëmotioneerd: 'dus dan kunnen ik, mijn gezin en mijn medewerkers dus voor eeuwig leven op aarde'. Is dat niet geldig? Deze mensen hebben nog nooit de gelegenheid gehad om de waarheid te horen en reageren dan zo. Fantastisch! We willen ze volgende week uitnodigen voor de vergadering als we terug zijn in Sofia, we zijn bang dat ze dat weekend in Orjachovo zijn, maar je weet maar nooit.

Vrijdag zijn er langs de Donau doorgereden naar Tutrakan waar weer mogen logeren bij onze vrienden Armen en Lydia. Samen met hen en Ton en Sonja Hubbers die hier ook dienen als pioniers zijn we al een aantal keren samen in de velddienst geweest. Mensen reageren best vriendelijk, maar de echte Bulgaar blijft echte Bulgaren en kunnen sinds lomp reageren, terwijl ze vaak later als ze echt ons doel voor het bezoek begrijpen zeer vriendelijk worden. Er zijn hier veel Bulgaarse Turken (voormalig Osmaanse rijk) en zij zijn van nature vriendelijk.

Afgelopen zondag waren weer ook nog in Silistra. Armen had mij gevraagd en lezing in Tutrakan te houden, maar dat betekend ook eerst om 10 uur in Silistra. Na de vergadering zijn we uitgenodigd geweest bij een zendelingen echtpaar met roots in Tsjechie/ Slowakije. De broeder had voor hun huwelijk in Rusland, meest koude noorden, en daarna in Kazachstan, zeer warm, als speciale pionier. Daarna toewijzing ontvangen voor Bulgarije en zijn vrouw ontmoet die ook kan om te helpen waar de nood groot is. Ze hebben ons zo lief verzocht en vertellen zulke leuke ervaringen dat er te laat terug waren in Tutrakan en Armen met de wachttoren-studie is moeten beginnen.

De broeders en zusters zijn hier zo lief, behulpzaam, en al hebben ze zeer weinig ze delen nog met je wat ze hebben. Al met al weer een heel aanmoedigende en opbouwende ervaring. Nog een paar dagen hier, dan een weekje vakantie, paar dagen aan de Zwarte Zee en nog een paar dagen in de bergen.

Tot later, liefs,

B&W

1. Dick en Clara:
    6 september 2016
    Heel mooi verslag wel genieten ook van de mooie ervaringen.
    Horen graag meer van jullie ervaringen.
  2. Kooshendriks:
    7 september 2016
    Dag Willy en Berechja,

Leuk en spannend verslag.
    Ik ben benieuwd hoe het contact met dat voormalige diplomatenechtpaar verder gaat.
    Het lijkt mij heel ontroerend om de gastvrijheid van de arme mensen mee te maken.
    Ik weet nog goed dat Evelyn en ik een aantal jaren in Oostenrijk waren en daar ieder jaar contact hadden met een oude broeder en zuster. Ze hadden het beslist heel arm, maar ze waren zeker de meest gastvrije mensen uit de verder heel kille gemeente.
    Zij zei altijd 'wir haben noch immer etwas zu vergeben'. Zij zijn inmiddels helaas overleden en wij zijn overigens al jaren niet meer in Oostenrijk geweest.

Hartelijke groeten,

Koos
  3. Jos Aben:
    7 september 2016
    Wij genieten altijd van jullie ervaringen! Wat zo bijzonder is dat jullie altijd zo goed werk - ontspanning - geestelijke activiteiten weten te combineren! Dat geeft de meeste vreugde, en is ook beter voor de portemonnee.
  4. Michael en Inge:
    8 september 2016
    In een woord, geweldig!!! Lekker dat jullie zo genieten van jullie welverdiende vakantie en blijven prediken. Zit in net bloed duidelijk te merken. Vergeet niet iedereen de groetjes te doen van ons. Hele warme knuffels van ons.
    Heel veel liefs M&I
  5. Hanna Aben:
    9 september 2016
    Heel erg bedankt dat jullie ons op de hoogte houden van de prachtige ervaringen die jullie meemaken.
    Geweldig die ervaring met meneer marinov. Jehovah zegent jullie inspanningen!!
    Veel groetjes en liefs voor iedereen!! En speciaal voor kleindochter Jossilem veel liefs en knuffels!!
  6. Miep Scheulderman:
    11 september 2016
    Dank je wel, dat ik kan meegenieten van jullie geweldige reis. Ik vind het ook fijn te horen, dat oude bekenden uit het russische veld, zoals Lydia en Bastiaan zo goed aarden in Bulgarije. Veel liefs voor jullie en voor hen en Jehovah's zegen voor jullie verdere reis. Gr.Miep