Bulgaarse cursus Meckenheim Duitsland

2 januari 2016 - Meckenheim, Duitsland

Lieve vrienden,

Sinds afgelopen dinsdagavond zijn wij in Duitsland voor een cursus Bulgaars.
Woensdagochtend zijn de lessen van start gegaan. Wij maken deel uit van de tweede groep, lesgroep 5 in Duitsland, in Meckenheim. Familie Wiese zit in de eerste groep en zijn woensdag een week geleden gestart, vandaag zaterdag is hun afscheidt een gaan ze met 'diploma' naar huis.

Het programma bestaat steeds uit stukken van 15 minuten. Er wordt gebruik gemaakt van Flash kaarten, plaatjes om worden te leren. Lees lessen waar eerst door een leraar of assistent de tekst wordt voorgelezen en waarbij de groep de tekst moet nazeggen. Het voorlezen gebeurt uit een traktaat of brochure waarbij de leerlingen de letter in het woord waar de nadruk ligt onderlijnen. Ook worden er simpele, eenvoudige inleidingen geoefend, en die komen afgelopen donderdag een as donderdag in de velddienst in de praktijk gebracht.

Voor Willy en mij gebeurde er aan het eind van de eerste dag iets bijzonders. De broeders hadden vernomen dat ik vorige maand in emmen het voorrecht had om de opleiding tot taalleraar te mogen volgen, en nu, zonder vragen of wij het wilden, werden we toegevoegd als leraar en assistent aan de groep met leraren en assistenten. Wat een zeggen van Jehovah!!

Naast al deze mooie dingen bouwen we ook aan nieuwe vriendschappen. Prachtig om te zien hoe bellen zich willen inzetten om een moeilijke taal te leren om mensen over Jehovah en zijn belofte van eeuwig leven.

Morgen hebben we een 'vrije' dag. S'ochtends vergadering, lezing Duits, wachttoren studie in Bulgaars. S'middags samen uit eten in Bonn. Maandag start de cursus weer om 8.30 uur.

Hopelijk tot het volgende schrijven,

Berechja en Willy

1. Jos Aben:
    2 januari 2016
    Fijn dat jullie ons op de hoogte houden! Wellicht komt er ook ooit een cursus in Nederland!
  2. Pa en Ma:
    2 januari 2016
    Heel leuk dat jullie zo gezegend worden door Jehovah. Het zal zeer versterkend zijn zo met broeders en zusters samen van het onderwijs te genieten. Morgen gaan we naar Bennekom, kring Oss, Cuijk, Nijmegen, Zaltbommel enz. Groetjes uit Den Bosch
  3. Helga:
    3 januari 2016
    Wat ontzettend leuk en aanmoedigend!!
  4. Alex barton:
    8 januari 2016
    Geweldig, gaat zo voort! Groetjes van Alex en Majo.