Derde een laatste reisverslag

19 september 2016 - Eindhoven, Nederland

Lieve vrienden,

Wat gaat de tijd hard en vooral als je het naar je zin hebt. We zitten nu op de luchthaven ingecheckt en te wachten op het vliegtuig.

We zijn maandag via Wijnhuis Slavyantsinaar Chisaria gereden. Chisarovo bleek Chisaria te zijn, sorry voor degenen die het op de kaart probeerden op te zoeken. Voor vertrek terug Berechja de buurman van ons gastenverblijf. Er ontspon een gesprek over veel mooie plekken en plaatsen die er in Bulgarije te bezoeken zijn. Hij liet mij een kaart zien met meer dan 100 plekken dure de mooie waard zijn. Berechja gaf aan dat we al veel gezien hadden, maar dat er nog veel te zien en bezoeken is. Toen gaf de buurman de kaart cadeau, zo zijn Bulgaren. Berechja weekje iets terug doen en heeft hem toen 6 verschillende traktaten cadeau gegeven. We zijn benieuwd wat het hem doet, want deze zakenman zal zelden of niet bereikt worden met het goede nieuws van Gods Koninkrijk.

Na een paar uur kwamen we aan in Slavyantsi. We werden warm welkom gegeten bij Slavyantsi, rondleiding gehad en wijnen geproefd. Kan natuurlijk de vraag waarom we Bulgaars spreken, welke Nederlander leert er nu Bulgaars. Een dus konden we weer getuigenis geven.

Chisaria is het bezoek meer dan waard geweest. Leuke kamer bij het gastenverblijf, lieve mensen en de Romeinse stadsmuren uit de 4e eeuw. Er zijn waterbronnen met puur zuiver warm water, graad of 40, 50, en zeer gezond. Het helpt het lichaam voedsel te verbranden, geldig voor wie af wil vallen...

Afgelopen woensdag zijn we vanuit Chisaria naar Starosel gereden, zo'n 20 km verderop. Daar zit een Wijnhuis met welke gelijknamig is aan de plaatsnaam, Starosel, dat tevens een hotel en spa centrum heeft. We hadden afgesproken te komen en kregen eerst een rondleiding, daarna wijnen, zeer interessante wijnen geproefd. Best kans dat we er bij een volgende bestelling wat van laten komen. Daarna wilden we gaan genieten van hun spa. Dat kwam de leidinggevende ter oren en we mochten gratis naar binnen. Die middag heerlijk genoten van de baden en de sauna's.

Donderdag via Plovdiv teruggereden naar Sofia. In Plovdiv bij een wijnbar op uitnodiging wijnen geproefd, maar helaas gaan die weinig kans maken voor onze collectie. De eigenaresse van de wijnbar was weer geïnteresseerd in de reden waarom we Bulgaars konden, en dus weer getuigenis gegeven.

In Sofia aangekomen hadden we eerst een afspraak bij de transporteur welke onze wijnen transporteert. Was goed om kennis te maken en elkaars gezicht te zien. De eigenaresse kwam er ook nog bij een brief waarom we Bulgaars geleerd hebben. Toen we vertelden dat we Jehovah's Getuigen zijn viel ze bijna om. Waarschijnlijk had ze zoveel negatieve dingen over ons gehoord dat ze niet kon geloven dat wij Getuigen zijn. Zo word er over ons gezegd dat we geen alcohol mogen drinken. Hopelijk hebben we haar positief beïnvloed.

Het weekend mochten we bij Rick en Mari logeren. Vrijdag hadden weer in de ochtend nog een afspraak bij Wijnhuis Medi Valley in Mochevo net boven Blagoevgrad. Ging allemaal voorspoedig totdat we de laatste wijn geproefd hadden, een Rubin welke nieuw in hun assortiment komt. De directeur heeft ooit een lichte beroerte gehad en stootte per ongeluk het glas om...Ik vol rode spetters op mijn witte polo. Niets aan te doen. Hij was helemaal van slag, wel zielig om te zien.

Daarna reden we naar Sapareva Banja om te zwemmen, maar aangezien Berechja vergeten was zijn lichten aan te doen werden we aangehouden. De agent wilde alle papieren zien en toen kwamen we tot de ontdekking dat de APK niet was uitgevoerd, Berechja had er bij het onderhoud wel om gevraagd. Omdat er geen adres in Bulgarije hebben werden we gematst, mochten doorrijden mits we beloofden in het eerstvolgende dorp de APK uit te laten voeren, wat weer dan ook gedaan hebben. Weer een nieuwe ervaring rijker. APK uitgevoerd ondanks stuk licht voor, niet werkende knipperlichten en niet goed afgestelde koplampen...??? Do's Bulgaria.

Daarna nog lekker gaan zwemmen!! Weer lekker mineraalbaden net als alle vorige keren. Eén bad was 41 graden, en om af te koelen 16. ;)

Zaterdag zouden weer in de velddienst, maar Rick had last van zijn voet en hoorde dat we nog nooit boven op de berg Vitosha waren geweest. Dus zijn we naar boven gereden en hebben genoten van het uitzicht over de stad Sofia. Leuk om dat strand te bedenken dat Sofia 1,3 miljoen inwoners heeft terwijl het volk Israël uit 3 miljoen bestond in de tijd van Mozes tien de Israëlieten door de woestijn trokken. En dan te bedenken dat de tabernakel in het midden stond en de eerste tenten op 800 meter afstand gegroepeerd per stam opgesteld stonden. Het moet imposant zijn geweest om dit van bovenaf te zien. Hoe kon een Israëliet zijn tent terugvinden? Het Inzicht-boek oppert dat er een soort straten geweest moeten zijn en dat op elke hoek een vlag stond waardoor men hun straat een tent terug kon vinden.

'S middags zijn we gaan eten bij een restaurant waar we een paar jaar geleden met Svetlo en Marlene uit eten waren geweest. Dat was in kwartaal Vitosha, aan de voet van de berg, en waar rijker deel van Sofia. De serveerster bleek net terug te zijn uit Amerika na 25 jaar daar gewoond te hebben. Ze was geschokt wat ze in Bulgarije aantrof, anarchie. Teleurgesteld als ze was, kwamen wij op het idee om haar en traktaat te geven met de info over de website. We hopen dat ze erop kijkt en interesse krijgt. Het eten was er uiteindelijk goed, en de bediening excellent, toch werk iets bijzonders in Bulgarije!

Zondag hadden we het voorrecht om de lezing van de Kringopziener, nieuw seizoen, mee te maken. Na lekker Libanees gegeten te hebben thuis de koffers ingepakt en nog lekker gekletst en ontspannen.

Vanmorgen wat spanning aangezien door een fout van Wizzair stond Berechja zijn voornaam niet voluit op het ticket. Het zou €80 euro kosten omdat het zou moeten worden aangepast. Berechja zich helemaal voorbereid om in het Bulgaars uit te leggen dat het de fout van Wizzair was, was het niet nodig, 4x gecontroleerd en niemand het gezien.....

Nu zitten we in het vliegtuig op weg naar de startbaan (12.50 uur, NL 11.50 uur).

Als jullie dit bericht ontvangen zijn weer geland.

Groetjes een veel liefs van Berechja en Willy en tot een volgende reis.

1. Michael en Inge:
    19 september 2016
    Hartelijk welkom in de thuisbasis.
    Bedankt voor jullie mooie ervaringen.
    Tot snel!!
    Liefs knuffel hug
  2. Ton:
    19 september 2016
    Fijn dat jullie genoten hebben in Hisarya, Starosel en Separeva Banja.
    Als je iets aanbeveelt, loop je altijd een zeker risico.
    En kennelijk is er een (verkeers)engel met jullie meegereisd.
    Ook leuk om een fotootje van Rik en Mary te zien.
    verder: we zien elkaar in Nederland. Nader bericht volgt.
    groetenvantonensonja.
  3. Ted, Agnes en Kimberley van Hout:
    20 september 2016
    Prachtig om heea. te volgen. Wat een diversiteit van steden als ik het goed het gezien in google earth. Tot gauw,

gr Ted
  4. Helga: