28 augustus

28 augustus 2014 - Sofia, Bulgarije

Heerlijk in het bekende appartement, broeders en zusters kunnen uitnodigen en Willy heerlijk gekookt! Genoten van ons balkon. Vrijdag heeft Berechja bijna hele dag op balkon gezeten om een nieuwe openbare lezing te maken, want de spreker voor zaterdag was uitgevallen. Goed dat er die druk was anders had hij er waarschijnlijk deze vakantie niet aan begonnen.

Afgelopen zondag samen mer de Bergjes naar Kavala gereden. Heerlijk gezwommenen elkaar beter leren kennen. Heel leuk om nieuwe vrienden te maken. Wel heeft de zon ons weer goed in het oog gehad, want we waren weer flink verbrand. Smeren, smeren en nogeens smeren om de brand eruit te krijgen, beginnen nu al te vervellen.

'S Maandags in de velddienst geweest in een klein dorpje buiten GD, Bresjnitza. Dit is een Pomatsi dorp. De meeste inwoners zijn tot moslim bekeerde Bulgaren, niet kortgeleden, maar lang geleden. De mensen reageerden vriendelijk, en de meesten hebben de uitnodiging aangenomen. Deze dag stond het Deense echtpaar met het officiële karretje (SPOGGS) op de markt. Daar hebben mensen foto's van hen gemaakt, kort vragen aan hen gesteld, en dit op hun website gepubliceerd met daarbij veel leugens zoals dat wij het gemunt hebben op de zwakken in de maatschappij, en geld en voedsel geven als ze naar onze vergaderingen komen, etc. Op het plaatselijke nieuws was opgeroepen om je handtekening te komen zetten op een lijst van de VMRO, de partij die 3 jaar geleden ook de aanstichter was van de aanval op de koninkrijkszaal in Burgas. Rick en Linda, de zendelingen, waren dinsdag samen in de dienst toen ze zo'n tafel zagen staan, en zagen ook dat er foto's van broedrrs en zusters ui GD bij lagen. De man bij de tafel bedreigde hen en zei dat ze hen net zo zouden behandelen als in Burgas. Rick en Linda zijn aangifte gaan doen bij de politie. Later zagen ze weer een tafeltje en daarbij een heel jonge jongen. Rick vroeg hem hoe oud hij was, 17 jaar, en of hij wist waar hij mee bezig was, nee dat wist hij niet precies. Toen kwam er een oudere man en joeg hen weg. Daarna is de VMRO aangifte gaan doen bij de politie net allemaal valselijke beschuldigingen, zoals dat ze de jongen bedreigd hadden, het formulier voor de handtekeningen hadden willen verscheuren, etc. De politie is naar hen op zoek gegaan en hen gemaand zich om 9 uur de volgende dag te melden op het bureau.
Berechja is mee geweest, en ook Melanie, de Duitse zuster, was erbij omdat zij ook gemaand was. Uiteindelijk was er geen aanklacht, maar wilden de agenten dat wij een andere manier zoeken om te verkondigen. Er zijn veel verschillende geloven in GD, en niemand heeft last van elkaar, zo vertelden zij, maar jullie van huis tot huis werk atoort hen en maakt hen agresief. Hebben de agent meegedeeld dat ook de eerste eeuwse christenen zijn vervolgt omdat ze de waarhwid verkondigden, zo ook worden wij vervolgd. Deze week tot eind volgende week wordt er weinig gepredikt omdat allen naar het congres zijn en sommigen daarna nog een paar dagen wegblijven om andere zaken te regelen. We hebben Jehovah's leiding in deze wel kunnen ervaren, maar de situatie was behoorlijk dreigend.

Na het bezoek aan het politiebureau zijn Berechja en Rick naar een adres gegaan dat Willy de week ervoor had opgedaan. Zij was met de groep NL'ers in de dienst toen een Bulgaar in het Nederlands tegen hen begon te spreken en Willy herkende. Hij, Jozef, had in Haarlem gewoond en gewerkt, en zijn zus woont in Beverwijk en is een nabezoek van Nolda. Jozef en zijn vrouw zijn vorig jaar door verkeerd handelen van artaen in het ziekenhuis in GD een dochter van 17 verloren. We hebben een goed gesprek kunnen hebben, vooral de hoop op de opstanding due we uit de bijbel aan hem mochten voorlezen sprak hem erg aan. Nadat Rick terug is van het congres mag hij hem bellen voor een afspraak om te beginnen met bijbelstudie.

Dinsdag zijn we gaan rondreiden en nog leuke dingen in de buurt gaan bekijken, gisteren na de velddienst nog lekker is de Spa baden gaan zwemmen. Vandaag was vertrekdag, en begin van de avond zijn we in Sofia aangekomen. Morgen is het congres, dus nu (22.26 uur) hoogste tijd om te gaan slapen. Welterusten en tot het volgende verslag, dat zou best wel eens op Nederlandse bodem geschreven kunnen gaan worden.

1. Kooshendriks:
    28 augustus 2014
    Het gaat nu toch wel heftig worden voor jullie. Ondanks alle bedreigingen zijn er toch leuke successen geboekt. Jehovah'zegen met je lezing zaterdag Berechja. Knap dat je dit durft in een vreemde taal of is er een tolk voor je geregeld? Groeten, ook voor Willy. Koos
  2. Tineke Kaizer:
    29 augustus 2014
    Wel spannend hoor allemaal! het werk wordt gezegend ! Ook het verhaal over Jozef is heel interessant. Dat jullie hem in nederland en weer in Bulgarije hebben ontmoet, ook Jehovah's hand.
    Succes met de lezing!
    Laatst met het bezoek van de kringopziener mocht ik alles vertalen. op zaterdag 2 lezingen wel zwaar maar we hadden voor de poolse groep van 32 verkondigers 56 aanwezigen. dus de inspanning zeker waard.
    ook jullie inspannninen worden door jehovah en vele anderen gewaardeerd!
  3. Hanna Aben:
    29 augustus 2014
    Leuk zeg dat verhaal over Jozef, dat hij Willy herkende, en wat fijn dat hij bijbelstudie wilt.
    Een heel fijn congres!! En als jullie broeders en zusters uit Pazardjik tegenkomen, de hartelijke groetjes voor hun!!
    Jehovahs zegen verder daar in de dienst.
  4. David & Nara:
    24 september 2014
    Tjonge dat was even spannend! De geschiedenis blijft zich herhalen, niet altijd even prettig maar het is duidelijk dat niet alleen "de onzen" zien dat de waarheid mensen hun hart begint te bereiken.