22 augustus

22 augustus 2014 - Gotse Deltsjev, Bulgarije

Het was een geweldige week, wat een röring in deze kleine gemeente waar nu ineens 20 extra werkers waren. Naast de Nederlanders zijn er ook nog broeders en zuters vanuit andere plaatsen in Bulgarije gekomen om te helpen, veelal uit Sofia. Eergisteren is ook een zuster die in de pregroep in Munchen dient hierheen gekomen. Was leuk om Judith weer te ontmoeten, we zijn al langere tijd vrienden.

Deze week stond in het teken van velddienst, iedere ochtend actie en dan 's middags om 17 uur nogmaals. We hebben een dorp zo'n 15 km vanaf hier in 1 ochtend bewerkt met de hele groep, Hadsjedimovo. Het is waarschijnlijk het grootste dorp in de vallei, naast de stad Gotse Delchev. Totaal wonen er in de hele valei zo'n 70-80.000 mensen, maar tot deze week is er slechts ooit tot 15.000 van hen ooit gepredikt en daarbij is zelfs niet iedereen bereikt. Dat de traktaatactie succesvol is blijkt wel uit de volgende ervaringen:
- Twee zusters uit Nederland hebben in de ochtend in GD een traktaat afgegeven in een winkel. 'S Middags lopen Berechja en een andere broeder uit Uden in het gebied ernaast. Komt de eigenaar van de winkel naar hen toe en vraagt of hij iest mag vragen, natuurlijk. Na ontvangst van het traktaat was hij direct op de site gaan kijken en gaan lezen en had gelezen dat er geen hel bestaat. Maar hoe konden mensen die slecht geleeft hadden dan worden gestraft, was zijn vraag. We hebben hem toen verteld dat de doodstraf de zwaarste straf is die op sommige plaatsen op aarde nog wordt gegeven, dus wat voor zwaardere straf zou iemand kunnen krijgen dan noot meer te mogen leven. Verder hem uitgelegd dat hij nooit zou toelaten dat zjin zoontje zich zou branden aan een warme kachel alleen maar omdat het zoontje dan zou weten dat hij van de kachel af moet blijven. Dat doet hij uit liefde, zo ook Jehovah, hij is liefde dus zal mensen nooit pijnigen, en al helemaal niet voor eeuwig. Toen uitgelegd dat er voor mensen die doen wat God van hen vraagt eeuwig leven mogelijk is (Ps. 37:9,10,29). Toen kwam hij zelf met de conclusie dat als slechte mensen dus niet in het paradijs mogen komen dat hun straf zou zijn en dus niet in een hel gestraft hoeven worden. Daarna had hij nog meer vragen, maar we moesten naar de groep die stond te wachten. Hebben hem beloofd op korte termijn terug te komen.
- Rick die als zendeling in GD dient had een mooie ervaring in het dorp dat we hebben bewerkt. Hij liep over straat naar het volgende huis toe hem een vrouw passeerde die zich direct omdraaide en hem vroeg of het over de Bijbel ging wat hij aan het doen was. Hij antwoorde: Ja. Toen zei de vrouw dat hij haar moest volgen, wat hij maar deed omdat de vrouw direct wegliep. Ze liep naar haar buren en vertelde haar buren dat ze de man gevonden had die hen zou kunnen helpen. Wat blijkt dit echtpaar leest elke dag de bijbel en probeert de waarheid te vinden. Ze namen het traktaat aan en hebben het filmpje over een bijbelstudie op de site bekeken. Er zijn namen en telefoonnummers gewisseld en er is afgesproken om binnenkort een bijbelstudie te starten.
Dit zijn er maar twee van de vele leuke ervaringen, maar waarschijnlijk hebben jullie er ook??

Van het barbecuen is niets gekomen, maar we zijn wel met z'n allen boven in Delchevo geweest. De broeders en zusters die daar zaten hadden iedereen uitgenodigd om te komen en hebben ons getrakteerd op een gezellige avond in het restaurant aldaar, één met een prachtuitzicht, nu voor het eerst bij donkel gezien. Je ziet dan precies waar alle dorpen liggen, heel mooi. Omdat het zo donker is kun je ook heel goed de sterren zien..... brengt je heel dicht bij je Vader Jehovah!

De vergadering gisteravond was top. Naast het programma veel interviews gedaan. De ervaring van twee zusjes uit Uden, een tweeling, was het spectaculairst, maar is teveel om te vertellen.

Gisterenavond is een nieuw echtpaar uit Gemert gearriveerd, Michael en Inge van den Berg. Zij blijven tot half september. De komende dagen zullen we wat samen optrekken en in de velddienst staan. In ieder geval hebben we afgesproken om a.s. zondag samen naar het strand in Kavala, Griekenland, te gaan. Hebben we zin in...

Een ander nieuwtje is dat we nu thuis internet hebben. Niet dat de eigenaar het heeft aangelegd, maar we zijn verhuisd naar het appartement dat we vorig jaar ook hadden en wat we zo fijn vonden, en dat heeft nu internet. Afgelopen woensdag was ik voor één en ander met Erik Willems bij de eigenaar van het appartement en toen vertelde hij dat de vluchtelingen die hij erin had, en die voor hem werkten zijn fabriek, vertrokken waren. Alhoewel we een appartement hadden, maar helaas zonder een lekker balkon, hebben we dit nu gehuurd en zjin donderdagochtend voor de velddienstacie verhuisd. Van 4 hoog met lift alles naar beneden, naar volgende portiek (30 meter) en daar weer met de lift naar 4 hoog. We genieten er nu heerlijk van. Vandaag heeft Berechja grootste deel van de dag op het balkon gezeten en een lezing voor morgen gemaakt, spreker was uitgevallen. Willy is met Linda (vrouw van Rick) in de velddienst geweest. Eerst met het karretje 2 uur gestaan op de markt, daarna mee geweest naar een bijbelstudie. Deze jonge dame is zeer slechthorend. Met behulp van de plaatjes uit de vereenvoudigde Wachttoren, die helaas niet in het Bulgaars, maar gelukkikg wel in het Engels beschikbaar is, hebben ze kunnen studeren.

Voor nu genoeg, we krijgen zo fam. Brekelmans en hun aanhang op bezoek. Willy staat te zweten in de keuken om weer van alles lekkers te maken. Veel groetjes van ons, en bedankt voor jullie lieve en aanmoedigende commentaren.

1. Loïs:
    Lieve Berechja en Willy.
    Wat een prachtige ervaringen weer!! Wat een leuke dingen maken jullie mee!! We krijgen er heimwee van... Wij kijken nog maar even naar onze foto's, maar hopen snel weer in het echt rond te kijken en te prediken daar! En jullie in het echt te spreken.. Zijn benieuwd wat t verhaal van die tweeling was!

Liefs van ons, en succes voor iedereen daar!!
  2. Kooshendriks:
    Dag Berechja,

Wat een heerlijke ervaringen.
    Wat zal het allemaal vermoeiend zijn, ik begrijp vooral niet dat Willy dit volhoudt.
    Ik heb respect voor haar en ik wens haar veel sterkte.

Groeten,

Koos
  3. Danny & Nanda:
    22 augustus 2014
    Wat geweldig allemaal! Wij komen hierdoor al helemaal extra in de stemming voor onze trip naar Oeganda.
    Veel plezier nog en Jehovah's zegen!

Liefs Nanda en Danny
  4. Pa en Ma:
    22 augustus 2014
    Heel fijn zulke positieve berichten te horen.
    Ook hier hebben we veel zegeningen: deze week de kringopziener. Buiten de aanmoedigende lezingen ook veel zegeningen in de velddienst. Woensdag actie met 60 verk. Pioniersverg met 39 aanw. en dan waren 2 hp's er niet. Ma had een hele leuke ervaring in de velddienst met Narasja, de vr van de ko: reed verkeerd tijdens het nabezoeken doen en komt bij het huis uit van een broer van een nabezoek, een roma-familie, die we een keer hadden gesproken bij zijn broer. Alleen de dochter was thuis met haar nichtjes (de dochters van het nabezoek). Ma en Natasja mochten binnenkomen en hebben een heel goed gesprek gehad met veel vragen. Zij wil proberen zaterdag naar de vergadering te komen.
    Gistermorgen was ik, pa, van huis tot huis bij een buitenlandse vrouw aan de deur, moslima, die het traktaat eerst aanpakte en toen terug gaf. OP dat moment rende haar dochter van ong. 15 jaar van achteruit de gang naar voren en griste het uit mijn hand omdat zij de website wilde bekijken.
    Zo stromen ook hier de ervaringen binnen.
    Nog veel zegen gewenst in de dienst en doe de groeten aan de bekenden. Trouwens de tweeling komt niet uit Uden maar uit Oss.
    Pa en Ma
  5. Jan en jannie:
    Lieve mensen,
    Wat hebben we weer genoten
    van jullie mooie ervaringen.
    Wij zien uit naar de volgende.
    Willen jullie de groeten doen
    aan de fam.Brekelmans en
    Anja en Deborah .
    Liefs en groetjes
    Van oom Jan en tante Jannie
  6. David & Nara:
    24 september 2014
    Wat een leuke ervaringen allemaal, bedankt voor de aanmoediging! Wij zijn net terug van vakantie ik ben dus aan het inhalen met lezen. Gr. Nara en David