18 augustus 2014 - Gotse Deltsjev, Bulgarije

Sorry dat het zo lang heeft geduurd voordat jullie weer iets van ons horen, maar het is druk, en afgelopen week hebben we echt een paar dagen lekker vakantie genomen. Vorige week zondag lekker naar het strand geweest bij Kavala, heerlijk gezond en lekker verbrand. Het strand en de zee zijn daar zo prachtig.... (zie fotot). 'S Avonds met de groep in hartje Kavala gaan eten. Zeer traditioneel, eten werd in een stuk bakpapier gebracht en op tafel gelegd, je kreeg geen borden en moest dus van tafel eten. Alleen de salade zat in een schaal, maar daar moest je dan wel met de andere samen uit eten. Heel leuk en bijzondere ervaring.

Verder hebben we afgelopen week veel gezwommen in de baden van Oknjanovo. Dat zijn zwavelbaden waarvan het water direct uit de grond komt. Zeer gezond voor de huid en men zegt voor de rest van het lichaam. In ieder geval ook zeer ontspannend. Donderdag zijn we even op en neer gereden naar Velingrad omdat we graag een broeder en zuster wilden ontmoeten die we van eerder kennen. Zij gaan helaas niet in Sofia naar het congres, maar in Yambul, dus zien we ze niet daar. De reis heen viel tegen omdat we de navigatie volde die ons over een zandweg wilde laten rijden. Daar kunnen onze auto's niet zo goed tegen, dus moesten we een uur omrijden. We kwamen dus te laat aan en de zuster melde toen dat zij een uur eerder weg moesten als dat ze hadden gemeld omdat zij en een vriending naar het internationle congres in Londen gaan voor komende weekend. Dus het werd een kort en bondig bezoek, waarbij we ook weer zijn gaan zwemmen in een Spa in Velingrad. Het water daar is nog lekkerder dan in Oknjanovo.

Sommigen van jullie kennen Inge Vandermeiren, een Belgische zuster die nu 10 jaar in Bulgarije pioniert. Eerst als gewone pionierster, later als speciale en sinds enkele maanden heeft ze een aanstelling als zendelinge gekegen. Inge is afgelopen weekend bij ons geweest en vrijdag zijn we samen een berg gaan bedwingen. Het pad (de weg genoemd) was 10 km die we heen hebben gelopen met een stijging van ongeveer 1500 meter naar 2100 meter hoogte. Het uitzicht was betoverend. Boven de mannen die bij de radio/tv-toren werken nog traktaten en tijdschriften gegeven. De weg naar beneden hebben we het grootste deel een shortcut genomen, zeer stijl om af te dalen, maar wel heel mooi.

Afgelopen zaterdag is de groep uit Uden gekomen, 1 familie was er al vanaf donderdag en hebben eerst even een paar dagen vakantie gehouden. Sinds gisteren zijn we met deze hele groep in de dienst gegaan. Gisteren hebben we 70% van een nabijgelegen dorp bewerkt en vanmorgen 5,5 gebiedjes afgewerkt. Morgen gaan we met de groep naar één van de grootste dorpen in de regio, Hadsjedimovo. Dat is een zeer orthodox dorp dus zjin zeer benieuwd wat dat teweeg brengt. Met de groep doen we ook leuke dingen, gisteren na de velddienst zijn we lekker naar een Spa geweest, en morgenavond gaan we samen in Delchevo barbeknoeien bij hun. Zijn hebben in dat in het dorp op de berg (1 weg naar boven met als eindpunt Delchevo) huizen gehuurd van een Nederlander, zeer luxe en met een haard buiten waar je lekker kunt barbegeknoeien.

Ik hoop eind van de week weer wat van ons te laten horen. Groeten en liefs aan allemaal.

1. Dick en Clara:
    18 augustus 2014
    Bedankt voor jullie bericht.
    Leuk dat jullie zo genieten van alles.
    Wij zijn benieuwd hoe de orthodoxen zullen reageren.
    Heel veel succes nog.
    Lieve groeten Dick en Clara.
  2. Helga:
    18 augustus 2014
    Wat een leuke verslagen! Ik heb ze net allemaal gelezen want we zijn zelf net terug van vakantie.
    Wat maken jullie leuke dingen mee zeg!
    Veel success nog!

Veel liefs, Helga
  3. Loïs:
    18 augustus 2014
    Leuk en lekker hoor! Geniet ervan!
  4. Kooshendriks:
    19 augustus 2014
    Dag vrienden,

Fijn dat jullie het zo leuk hebben, maar ik hoop wel dat die orthodoxen in Bulgarije van een iets andere/vriendelijkere soort zijn dan hun "broeders" in Rusland.
    Ik hoor het nog wel.

Groeten,

Koos
  5. Jos Aben:
    20 augustus 2014
    Wat geweldig als je ontspanning en inspanning zo mooi kunt combineren. Een heel fijn congres toegewenst. Wij hopen dat jullie ook nog wat Bulgaarse vrijgaven voor onze Bulgaarse groep in Rotterdam kunnen meenemen.