2015.07.28 eerste week

28 juli 2015 - Sofia, Bulgarije

De tijd is gevlogen afgelopen week, zo ook zijn wij gevlogen. Vorige week woensdag geland op sofia airport, Svetlo, Marlene en Nikie stonden klaar om ons naar ons appartement te brengen, ontzettend lief van ze. Ook stonden er broeders en zusters klaar om de officiële delegaties te ontvangen. Bij vertrek op Schiphol bleek er een familie uit Pitsburg Penselvenia bij ons in het vliegtuig te zitten.

Donderdag ochtend zijn we in de velddienst gegaan en hebben samen met Stephan en Lois 6 Roemeense broeders en zusters op sleeptouw genomen bij straattaal in een park om mensen uit te nodigen voor het congres. Was heel aanmoedigend om samen te doen. De zuster met wie Berechja werkte vertelde een triest verhaal. Enkele maanden geleden zijn op terugreis van en Kringvergadering haar schoonzus (zus van haar man), zwager, en een van hun zoontjes omgekomen bij een auto-ongeluk. Hun jongste zoontje heeft het overleefd en woont nu bij zijn opa en oma, maar over een paar weken zal hij bij dit echtpaar uit Constanza gaan wonen. Om die reden zijn ze moeten stoppen met de pioniersdienst. Zeer tragisch, maar ondanks het verdriet waren ze op het speciale congres in Sofia.

Het congres was in het NDK. Dit is een zalencomplex zoals een groet theater. Op zondag waren we met 4477 aanwezigen. Op zaterdag zijn er 60 gedoopt. Het onwijs was prachtig, wat een fantastische lessen over Jezus, zo bekende dingen krijgen een nieuwe intense dimensie, en dan de vrijgaven. Één vrijgave hebben wij nu wel in het Bulgaars ontvangen, welke helaas nog niet in het Nederlands beschikbaar komt :(. Wat veel indruk heeft gemaakt is de vertaalde gebeden van de broeders uit Brooklyn, vooral het gebed zaterdag deed iedereen vol tranen staan. Als afgevaardigde van het Besturende Lichaam was broeder Morris en met hem was ook meegekomen en helper van het Besturende Lichaam, zijn man zijn weer even kwijt.
We hadden protesten verwacht van de extreem politieke nationalistische partijen, maar dat is helemaal uitgebleven. Het was een fantastische happening. Geweldig dat wij komend jaar iets gelijkend in Nederland mogen gaan meemaken.

Gisteren zijn we lekker saampjes de stad in geweest, lekker slenteren over de winkelboulevard. En zijn weer op tijd gaan slapen, zo moe! Vanmorgen na ontbijt eerst even jullie schrijven, dan inpakken en naar Burgas, samen met onze bijbelstudie Stefan, die nu in Sliven woont en daar verder gaat als ongedoopte verkondiger, zijn zoon Martin, met wie Berechja in Amsterdam studeert, en zijn vrouw Milene, tot donderdag ochtend naar het strand. De rest volgt in een later verslag.

Groetjes en liefs van ons,

Berechja en Willy

1. Loïs:
    28 juli 2015
    Nou dat was me allemaal wat! Je hebt niks teveel gezegd; uniek dat was het!
  2. Michael en Inge:
    30 juli 2015
    Hey lieve luitjes,
    Wat fijn om jullie verhaal te lezen. Wij gaan jullie op de voet volgen door het mooie en vruchtbare Bulgarije!!Heeeel veel succes, volharding en zegeningen. Met veel knuffels, M&I
  3. Niels:
    1 augustus 2015
    Leuk om jullie ervaringen te lezen! Heel veel succes verder en ook veel plezier!