9 augustust 2014

9 augustus 2014 - Gotse Deltsjev, Bulgarije

In ons vorige vestlag vertelde we dat we gingen picknicken en studeren,, voorbereiden voor de vergadering van afgelopen donderdag. We zijn een stukje gaan rijden de bergen in. De weg eindigde in een dorp, Lusjitsa. Onderweg hadden we een leuke spot gezien om te zitten. Het was een huisje iets op de heuvel, niet om te wonen, maar om te zitten. Het was niet afgesloten en zag en publiekelijke uit. Later hoorden we dat mannen daar 's nachts komen om zich vol te gieten met Rakia. Maag wij hadden een mooi plekje en konden lekker genieten. Het was iet te warm. Tijdens de studie kwamen er twee Pomatsie (Bulgaarse moslims) vrouwen aanlopen, met achter hen een heel klein katje. Zij liepen de heuvel af door het hoge gras en het katje durfde er niet achteraan. Het katjes ging miauwen, maar de vrouwen reageerden niet en liepen door op op het tabaksveld te werken en tab aksbladeren te oogsten. Wij zeiden wat tegen elkaar en het katje hoorde heg, keek omhoog naar ons en ging opzoek naar de weg naar waar wij waren. Hij vond de weg en wij waren vertederd. Hebben hem te drinken gegeven en van onze, hier niet te verkrijgen kaas, gegeven. Hij vond het allemaal zo heelrlijk dat hij daarna ging liggen ronken op de tafel voor ons. Heel schattig. Na de studie waren de vrouwen nog op het veld. We liepen met onze spullen naar beneden naar de auto, maar het katje had het in de gaten en snelde ons achterna, bijna buitelend over zijn eigen pootjes, je had het moeten zien. Katje meegenomen en omgereden om het bij de vrouwen te brengen. Ze wisten dat het katje hen volgde, maar het was niet van hun. We mochten het wel bij hen laten, dan namen zij het wel mee terug naar het dorp. Maar toen wij wegiepen wilde het katje ons weer volgen. We hadden het bijna mee willen nemen, maar ja dat gaat niet.

Omdat de bewerking van het gebied in GD zo voorspoedig gaat en we voorlopen op de planning zijn we gisteren naar het dichtsbijzijnde dorp geweest, Moezomisjte. Daar is nog nooit gepredikt, en we hebben met met de hele groep alle 500 huizen bewerkt. De meeste mensen hebben het trakaat aangenomen. We zijn heel benieuwd hoeveel mensen uiteindelijk JW.org zullen bezoeken en of er reacties op komen. Vanmorgen heeft Willy de zaal schoongemaakt, Berechja was met de groep in de Turkse Magala in de velddienst gegaan. De eerste keer dat in deze Magala van huis tot huis gepredikt is. Ondanks dat veel mensen daar moslim zijn is er positief gereageerd. Bij mensen die geen interenet hebben laten we vaak ook tijdschriften achter zodat ze toch informatie ontvangen. Maar hopen dat ze bij de volgende ronde positief zullen rageren.

Morgen gaan we met een groep een dagje naar het strand in Griekenland, ongeveer 1,5 uur rijden vanaf hier. Noord zuid gezien links van Kavala gaan we dan lekker naar het strand. Omdat veel Grieken op zondag ook naar het strand gaan en het heel warm zal worden vertrekken we vroeg, 8.00 uur. Omdat het hier 1 uur later is dan bij jullie, en we nog van het park naar huis moeten lopen, wordt het niet de hoogste tijd om af te gaan rekenen en te gaan slapen. Groetjes van ons.....

1. Kooshendriks:
    9 augustus 2014
    Dag vrienden. Bedankt voor jullie leuke verhalen. Jullie doen daar goed werk, zelfs voor katjes. Jehovah's zegen verder en hopelijk weer eens tot ziens.

Koos
  2. Loïs:
    9 augustus 2014
    Oooo wat ziet dat er goed uit allemaal, en goed te horen dat jullie voorliggen op schema. Dan is een potjiefka dubbel en dwars verdient ;) geniet ervan!

Stephan
  3. Hanna Aben:
    9 augustus 2014
    Wat fijn zeg dat de bewerking van het gebied in GD zo goed gaat, en bijzonder dan he om naar een dorp te gaan waar nog nooit is gepredikt. Bedankt voor jullie ervaringen!
    Geniet van Griekenland!
  4. Joyce Dijkshoorn-Kroon:
    14 augustus 2014
    Lieve Willy en Berechja,

Wat een aanmoedigende verhalen brengen jullie!
    Ik geniet ervan met volle teugen. Steven en ik staan in de hulppioniersdienst en dromen over massa's Bulgaarse broeders en zusters die lopen naar de berg.

Veel liefs,
    Joyc(i)e